Annonce
Del på Facebook   Print siden

Skolen skal ikke ændres halvhjertet

Fredag 26. september 2014 kl. 15:28

Skolen skal ikke ændres halvhjertet
Karsten Ulstrup Kristensen, Randers - formand, Randers Konservative Ungdom.
LÆSERBREV Af Karsten Ulstrup Kristensen, Randers - formand, Randers Konservative Ungdom.

Debatten og planerne om en ny skolestruktur i Randers Kommunen raser af sted. Dette er blot positivt, da området har trængt til forbedringer i en længere periode.

Der er lagt op til, at vi skal lukke nogle af vores efterhånden halv-tomme og nedslidte skoler, samt adskillelse af udskolingen fra de yngre årgange.

Jeg ser skolelukningerne - isoleret set - som en positiv ting, da det vil flytte en masse penge fra murstens-drift og vedligeholdelse, til direkte brug i undervisningen og alm. gavn for den enkelte elev.

Sammenlægningen af mange klasser fra samme årgang, vil åbne op for en masse nye muligheder, så som flere valgfag, holddeling og gruppearbejde.

Dog er der en strukturel udfordring i, at mange elever skal skifte skole, når de starter i 7. klasse. Et punkt som mange forældre har givet negative tilkendegivelser om.

Jeg håber, alle forligspartierne vælger at se fremad i stedet for at vælge en halvhjertet løsning. I stedet for at flytte elever fra den ene nedslidte skole til den anden, bør vi sætte penge af til at bygge nye skoler.

Nye store skoler vil ikke blot frigøre flere penge til undervisningen, men også give os muligheden for at placere skolerne, der hvor børnefamilierne bor i dag. Vi vil også kunne samle mange klasser fra samme årgang, uden at eleverne skal skifte skole ved 7. klasse.

Lad os tage alt det positive fra dette forlig med os og arbejde hen imod et endnu bedre.



Kommentarer til artiklen:
For nej, skolen skal ikke ændres halvhjertet. Og det er halvhjertet at ændre så meget uden at lade virkningerne fra skolereformen indsætte.
Det er halvhjertet at lave strukturændringerne udfra en fejlbehæftet og mangelfuld rapport fra forvaltningen.
Det er halvhjertet ikke at inddrage borgerne i kommunen - derunder de børn og unge det drejer sig om.
Det er halvhjertet, når man vil lukke skoler, der er renoveret til fordel for faldefærdige skoler.
Det er halvhjertet, når man vil lave overbygningsskoler på baggrund af nogle måske'er og formodentlig'er.
Det er halvhjertet at begrunde overbygningsskoler med mere valgfrihed, når det drejer sig om to timer ud af 35 timer om ugen.
Og det kan absolut ikke være med et helt hjerte de 26 politikere går til det her på - ellers ville de ikke have nogen som helst problemer med at konfrontere deres vælgere med deres bevæggrunde.
Sonja Björg Gudnadottir, 27-09-2014 10:24:05

Jeg kan ikke udtrykket det bedre end ovenstående fra Amstrup og Rohde.
Deres indlæg har min fulde tilslutning.
Bodil Hindsholm Hansen, 26-09-2014 21:22:58

Jeg vil så gerne skrive en kommentar til dit læsebrev!!! Men bedre end nedestående kommentarer kan jeg ikke skrive. Så min opfordring til dig: LÆS VENLIGST KOMMENTARER. Håber at du bagefter vil sætte dig seriøst i sagen. Men ved du hvad? Kom og besøg de skoler I vil lukke og se hvor "tømme og nedslidte" de er! Jeg er næsten sikker på at du aldrig har kigget forbi Gjerlev-Enslev skole.
Masha Roberts, 26-09-2014 18:05:56

Kære Karsten.
Nej debatten er slet ikke som den burde være, og foregår ej som den burde foregå. Politikkerne vil ikke indgå i den dialog som deres vælgere ønsker. De samme vælgere som er dem der skal ligge lokalsamfund og børn til dette "skoleeksperiment". Det er en pinlig antidemokratisk proces vi er vidne til.

I dit læserbrev skriver du:
"Der er lagt op til, at vi skal lukke nogle af vores efterhånden halv-tomme og nedslidte skoler, samt adskillelse af udskolingen fra de yngre årgange."

Jeg beder dig kigge på rapporten igen! Det er IKKE de mest nedslidte skoler der lukkes. Det er bl.a. Gjerlev Enslev skole - kommunens nyeste skole fra 1980. En skole som har kørt med overskud de sidste mange år og derfor løbende er vedligeholdt. Det er bl.a. Hadsundvejens skole som netop er blevet færdigrenoveret for mange millioner kroner.
Vi har IKKE halv-tomme skoler. Men dem skaber skolestrukturen når man fjerner overbygninger fra f.eks. en skole som Havndal. På samme måde gav byrådet børnene på Gjerlev-Enslev skole "for meget plads" da man for 2 år siden fratog skolen deres 7. klasse, og samtidig nægtede at indlemme det tidligere Hald skoledistrikt under Gjerlev-Enslev.
Man revser altså i rapporten de skoler som har for mange m2 pr elev af årsager som samme politikkere vedtog for få år tilbage. Og man skaber med den anden hånd nye skoler med "for mange m2 pr. elev" (En lille "biting" er, at rapporten medregner børnehavens areal til skolens areal på Gjerlev-Enslev skole, og på den måde har beregnet et forkert og for højt antal m2 pr skoleelev. Men den slags "små detaljer" hænge de ansvarlige i byrådet sig ikke i - selv om der efterhånden er tale om MANGE "små detaljer").

Ja, du har ret! Strukturforslaget vil gerne have adskilt de yngre årgange fra udskolingsårgangene. For de yngste elever skal dette medføre et mere trygt børnemiljø. Det gælder så bare ikke skolebørnene fra Gjerlev-Enslev! Her går man den stik modsatte vej! Man lukker skolen som netop indeholder det man ønsker: Et trygt og nært skolemiljø for indskoling og mellemtrin. Man ødelægger samtidig kommunens eneste Børneby. I Gjerlev hænger skole og børnehave fysisk sammen. Det giver børnene et kendt miljø fra de starter som 3 årige i børnehave til de forlader skolen efter 6 klasse. Man etablerer i stedet 2 andre børnebyer står der i materialet. Men hvis du læser det, kære Karsten, så vil du se at her er der alene tale om en ledelsesmæssig sammenlægning. Skole og børnehave i disse "børnebyer" vil stadig ligge adskilt fysisk på hver sin adresse. Men det lyder da flot...indtil man læser efter kære Karsten.

Du skriver videre:
"Jeg ser skolelukningerne - isoleret set - som en positiv ting, da det vil flytte en masse penge fra murstens-drift og vedligeholdelse, til direkte brug i undervisningen og alm. gavn for den enkelte elev."

"Murstensdrift" og "vedligeholdelse, der findes gode besparelser mener du. Hvor mange af de skoler der nedlægges overgår til andre end kommunen? Ingen! Kommunen skal derfor stadig stå for vedligehold? Hvor mange af skolerne kommer til at stå som tomme spøgelseshuse? Byrådet har f.eks. slet ikke nogen planer for brug af Gjerlev-Enslev skole. Den kan så bare stå og forfalde imens kommunen fortsat betaler regningen. Imens drøner vores børn forbi deres gamle skole i skolebussen. Skolebussen hvor de kommer til at tilbringe omkring 2 timer om dagen. Skolebussen som bestemt IKKE er gratis, hverken i kroner eller for miljøet.

Du nævner at de penge der spares via ovenstående model skal benyttes "til direkte brug i undervisningen og alm. gavn for den enkelte elev".
Hmmm.. Er du sikker på du overhovedet har læst rapporten?? Du ved godt at de allerstørste besparelse i forslaget ligger på lønninger? Her sparres 30 ud af 36 mio. Det betyder , 2-læreordning eller ej, færre lærer pr. elev, større klasser, mindre tid til den enkelte elev. Jeg har endnu aldrig hørt at det skulle kunne løfte undervisningens kvalitet. Har du?

"Sammenlægningen af mange klasser fra samme årgang, vil åbne op for en masse nye muligheder, så som flere valgfag, holddeling og gruppearbejde." skriver du positivt. Som ung konservativ i Randers kommune, skal du næsten se mulighederne i det skolevæsen dine egne børn i fremtiden vil blive en del af (med mindre du vælger privatskole som så mange andre i Randers kommune). Men hvor skal denne holddannelse og det gruppearbejde finde plads når alle m2 er udnyttet til bristepunktet? Hvor skal lærerne som skal hjælpe disse flere elevhold og flere elevgrupper findes? Hvis du undersøger klassekvotienterne på landsplan vil du opdage at når strukturen er gennemført vil Randers kommune være blandt de absolut topscore mht børn pr. klasse.

Så Karsten - brug nu weekenden på at læse strukturforslaget igennem - rigtigt igennem. Og stil så dine konservative kolleger de spørgsmål du måtte have. Måske DU kan få et svar. Vi andre kan ikke.
M. Amstrup, 26-09-2014 17:14:19

I Havndal har vi en GOD skole, med trygt børnemiljø og en høj faglighed. Super-dygtige linje-fagsuddannede lærere og en enestående sammenhæng med det lokale miljø. Eleverne bruger skov, sø og idrætshal - og efter skole har de store elever eftermiddagsjob i Brugsen og i lokale virksomheder. Hvorfor i alverden skal de have lang transport, miste tilknytning til nærmiljø, miste tiden til eftermiddagsarbejde og ikke opnå noget som helst, som de ikke allerede har? Hvis det endelig handlede om valgfag ville det være nemmere og billigere at sende 1 fransklærer til Havndal 1 gang om ugen end at sende alle eleverne til Øster Tørslev hver dag. Set fra Havndal er skolestrukturforslaget KUN dårligt. Vi får ikke noget, som vi ikke allerede har. Til gengæld er det vores store børn, der skal betale - med deres tid og deres skole - for, at Randers Kommune i årevis har nedprioriteret vedligeholdelsen af skolerne i Randers. Og mange forældre siger: Det kommer ikke til at ske: Mine børn skal ikke være forsøgskaniner. Så sender vi dem hellere på privatskole efter eget valg, der kan de garantere en faglighed og et socialt miljø vi faktisk ønsker for vores børn. Derfor vil strukturforslaget øge forskellen på mulighederne for rige og fattige. Men det har nogle konsekvenser. Denne løsning vil heller ikke hjælpe de fagligt eller socialt svageste. Ofte vil en lærer, der kender eleven og kan motivere og støtte være vigtigere end 10 linjefag på en stor ny skole. Eleverne vil bruge en meget stor portion energi på at lære de nye klassekammerater at kende på overbygningsskolen. Opmærksomhed der går fra det faglige. Det er et sårbart tidspunkt (12-13 år)at få skiftet hele sin vennekreds ud, og de svageste unge vil lide under dette skift.
Faktisk har vi i Havndal flere flere nyfødte børn i 2014 end de har i Øster Tørslev. Børnetallet stiger og i vores Egnsudviklingsplan fra 2013 stod der netop at vi vil skabe endnu bedre vilkår for børnefamilier. Så er det da vanvid at tage 3 af vores klassetrin !? En børnefamilie flytter til en landsby med en HEL skole. I flere klasser på Havndal skole er de 26 elever. Det er vanvid at afvikle en by, der er fuld af små børn. Det er en skrivebordsløsning, der ikke tager hensyn til den langsigtede udvikling i området. Undlad venligt at stemme for dette uigennemtænkte strukturforslag .
Lise Rohde, 26-09-2014 16:53:39


Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Kommentar:
 
Navn:
 
Indtast
bogstaverne:
ÆØÅ
  - dette er for at undgå spam.

© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Debat

Debat: Reformen på professionsuddannelserne lader vente på sig
Debat: Reformen på professionsuddannelserne lader vente på sig
Debat
Læserbrev: Hvorfor har vi en kulturpolitik i Danmark, hvor københavnske museer åbenbart er bedre end de østjyske?
Læserbrev: Hvorfor har vi en kulturpolitik i Danmark, hvor københavnske museer åbenbart er bedre end de østjyske?
Debat
Læserbrev: Våben som stueren investering
Læserbrev: Våben som stueren investering
Debat
Læserbrev: Lån er ikke opsparing!
Læserbrev: Lån er ikke opsparing!
Debat
Debat: Krig og kontanter
Debat: Krig og kontanter
Debat
Debat: Øl, CO2 og temperatur
Debat: Øl, CO2 og temperatur
Debat
Debat: Er almenvellet afhængig af fem P-pladser?
Debat: Er almenvellet afhængig af fem P-pladser?
Debat
Debat: Skat på livet suger livet ud af landet 
Debat: Skat på livet suger livet ud af landet 
Debat
Debat: SF vil forbyde bundtrawl helt
Debat: SF vil forbyde bundtrawl helt
Debat
Læserbrev: Trafik i Dronningborg
Læserbrev: Trafik i Dronningborg
Debat
Tilbudsaviser og magasiner m.m:
Regionale nyheder