Del på Facebook Print siden
Mandag 24. juni 2019 kl. 14:00
Borgere med akut behov for lægehjælp har let ved at komme igennem på telefon til deres læge. Det viser en ny undersøgelse fra Region Midtjylland.
Kommer du til skade eller bliver akut syg på en hverdag i tidsrummet kl. 8-16, skal du kontakte din egen læge. Region Midtjylland har undersøgt, hvor let borgere med akut brug for lægehjælp har ved at få fat i deres egen læge telefonisk. Næsten alle læger, 96 %, svarede på telefonopkald indenfor fem minutter.
Det viser regionens nye tilgængelighedsundersøgelse for 2019.
Tilgængeligheden er forbedret med 7 procentpoint siden sidste undersøgelse i 2017, hvor 89 % af lægerne svarede telefonisk indenfor fem minutter.
- De praktiserende læger fortjener ros for, at det er blevet lettere at komme igennem til deres hjælp. Den er afgørende for akut syge patienter. Men målet er selvfølgelig, at alle akut syge patienter får telefonisk kontakt med det samme, når de kontakter egen praktiserende læge eller lægehus, siger Christian Møller-Nielsen (V), Formand for Samarbejdsudvalget for Almen Praksis.
Gå først til egen læge
Din egen læge kender dig bedst og har din journal. Derfor kan lægen i langt de fleste tilfælde give dig den bedste vejledning og behandling – også når det haster.
- Vi har selvfølgeligt fokus på at vi skal være særligt tilgængelige for de akutte patienter, siger Lise Høyer, formand for PLO-Midtjylland (praktiserende lægers organisation).
90 % af de praktiserende læger i Region Midtjylland vejleder på deres hjemmeside akut syge patienter i, hvordan de kan kontakte klinikken akut.
Hvis lægen ikke selv kan behandle dig, kan lægen henvise til skadestue, akutklinik eller indlæggelse.
Forside
Akut syge borgere får hurtig hjælp hos egen læge
ForsideMandag 24. juni 2019 kl. 14:00
Borgere med akut behov for lægehjælp har let ved at komme igennem på telefon til deres læge. Det viser en ny undersøgelse fra Region Midtjylland.
Kommer du til skade eller bliver akut syg på en hverdag i tidsrummet kl. 8-16, skal du kontakte din egen læge. Region Midtjylland har undersøgt, hvor let borgere med akut brug for lægehjælp har ved at få fat i deres egen læge telefonisk. Næsten alle læger, 96 %, svarede på telefonopkald indenfor fem minutter.
Det viser regionens nye tilgængelighedsundersøgelse for 2019.
Tilgængeligheden er forbedret med 7 procentpoint siden sidste undersøgelse i 2017, hvor 89 % af lægerne svarede telefonisk indenfor fem minutter.
- De praktiserende læger fortjener ros for, at det er blevet lettere at komme igennem til deres hjælp. Den er afgørende for akut syge patienter. Men målet er selvfølgelig, at alle akut syge patienter får telefonisk kontakt med det samme, når de kontakter egen praktiserende læge eller lægehus, siger Christian Møller-Nielsen (V), Formand for Samarbejdsudvalget for Almen Praksis.
Gå først til egen læge
Din egen læge kender dig bedst og har din journal. Derfor kan lægen i langt de fleste tilfælde give dig den bedste vejledning og behandling – også når det haster.
- Vi har selvfølgeligt fokus på at vi skal være særligt tilgængelige for de akutte patienter, siger Lise Høyer, formand for PLO-Midtjylland (praktiserende lægers organisation).
90 % af de praktiserende læger i Region Midtjylland vejleder på deres hjemmeside akut syge patienter i, hvordan de kan kontakte klinikken akut.
Hvis lægen ikke selv kan behandle dig, kan lægen henvise til skadestue, akutklinik eller indlæggelse.
© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |
Forside