Del på Facebook Print siden
Søndag 8. marts 2020 kl. 10:00
Der er ingen dækning fra forsikringen, alligevel har hver tredje dansker efterladt bilen tændt eller med nøglerne i tændingen. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring.
På tankstationen, foran hjemmet, ved arbejdspladsen. Danskerne efterlader bilen tændt eller med nøglen i tændingslåsen mange forskellige steder, men det er ikke uden risiko. Og med momentvis nattefrost er der endnu flere, der tager chancen, og gør det let for biltyven.
"Hvis man efterlader bilen i tomgang eller med nøglerne i tændingen, stiger risikoen for, at den bliver stjålet. Det bliver anset som grov uagtsomhed, og så er det ikke sikkert, at forsikringen dækker. Jeg kan godt forstå, at det er dejligt at komme ud i en varm bil, men det forudsætter jo, at biltyven ikke er kørt med din bil," siger Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige Forsikring.
Antallet af biltyverier er faldende
Tal fra Danmarks Statistik viser, at antallet af biltyverier er faldende fra år til år. Hvor der i 2011 blev anmeldt 14.000 brugstyverier af biler, blev der til sammenligning anmeldt 7.138 i 2019. Og selv om dette fald er stort, bliver der i snit stadigvæk stjålet 19 biler om dagen.
"I takt med, at teknologien udvikler sig, bliver vores biler også sværere at stjæle. Det er en positiv udvikling, at antallet af biltyveri er faldet så drastisk, men det ændrer ikke på, at det er uklogt at efterlade sin bil i tomgang og dermed gøre det lettere for tyven at få adgang til den. For ingen teknologiske løsninger kan forhindre tyven i at stjæle bilen, hvis nøglerne er så let tilgængelige," siger Henrik Sagild.
Forurener og forstyrrer
I miljøstyrelsen modtager de ofte klager og breve fra borgere, der er generet af biler i tomgang. Reglerne for biler i tomgang er forskellige fra kommune til kommune, men i flere kommuner kan det blive straffet med bøde at efterlade bilen i tomgang.
For en bil i tomgang forurener mere, end en bil i fart, og da det er de færreste motorer, der er bygget til at holde stille, udleder de flere giftige partikler, end når bilen kører. Samtidig kan motoren tage skade af at blive brugt på denne måde. Det er altså både dårligt for miljøet og for bilen at efterlade den i tomgang.
Danmarkidag
Hver tredje dansker har efterladt bilen i tomgang
DanmarkidagSøndag 8. marts 2020 kl. 10:00
Der er ingen dækning fra forsikringen, alligevel har hver tredje dansker efterladt bilen tændt eller med nøglerne i tændingen. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring.
På tankstationen, foran hjemmet, ved arbejdspladsen. Danskerne efterlader bilen tændt eller med nøglen i tændingslåsen mange forskellige steder, men det er ikke uden risiko. Og med momentvis nattefrost er der endnu flere, der tager chancen, og gør det let for biltyven.
"Hvis man efterlader bilen i tomgang eller med nøglerne i tændingen, stiger risikoen for, at den bliver stjålet. Det bliver anset som grov uagtsomhed, og så er det ikke sikkert, at forsikringen dækker. Jeg kan godt forstå, at det er dejligt at komme ud i en varm bil, men det forudsætter jo, at biltyven ikke er kørt med din bil," siger Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige Forsikring.
Antallet af biltyverier er faldende
Tal fra Danmarks Statistik viser, at antallet af biltyverier er faldende fra år til år. Hvor der i 2011 blev anmeldt 14.000 brugstyverier af biler, blev der til sammenligning anmeldt 7.138 i 2019. Og selv om dette fald er stort, bliver der i snit stadigvæk stjålet 19 biler om dagen.
"I takt med, at teknologien udvikler sig, bliver vores biler også sværere at stjæle. Det er en positiv udvikling, at antallet af biltyveri er faldet så drastisk, men det ændrer ikke på, at det er uklogt at efterlade sin bil i tomgang og dermed gøre det lettere for tyven at få adgang til den. For ingen teknologiske løsninger kan forhindre tyven i at stjæle bilen, hvis nøglerne er så let tilgængelige," siger Henrik Sagild.
Forurener og forstyrrer
I miljøstyrelsen modtager de ofte klager og breve fra borgere, der er generet af biler i tomgang. Reglerne for biler i tomgang er forskellige fra kommune til kommune, men i flere kommuner kan det blive straffet med bøde at efterlade bilen i tomgang.
For en bil i tomgang forurener mere, end en bil i fart, og da det er de færreste motorer, der er bygget til at holde stille, udleder de flere giftige partikler, end når bilen kører. Samtidig kan motoren tage skade af at blive brugt på denne måde. Det er altså både dårligt for miljøet og for bilen at efterlade den i tomgang.
© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |
Danmarkidag