Forældre forsømmer snakken om børnenes liv på nettetForsideOnsdag 18. september 2019 kl. 14:00 To ud af tre forældre er meget enige i, at de har et ansvar for at lære deres børn om et godt onlineliv. Men kun hver fjerde er lige så enige i, at de selv lever op til ansvaret. Behovet for viden er stort, viser ny undersøgelse, og tallene kalder på handling. Forældre er fulde af gode intentioner, når det gælder deres børns liv på nettet og behovet for at lære børnene om god digital adfærd. Men det halter noget mere, når det kommer til at få taget snakken i hverdagen. Det viser en ny undersøgelse blandt 1.000 forældre til børn i alderen 9-16 år, som UserNeeds har foretaget for Red Barnet. 65 procent af forældrene er meget enige i, at de har et ansvar for at lære deres barn om et godt onlineliv, men kun 27 procent er lige så enige i, at de selv lever op til ansvaret. Ifølge Red Barnets generalsekretær, Johanne Schmidt-Nielsen, er det glædeligt, at så mange forældre tager ansvaret på sig, men samtidig meget bekymrende, at så få lever op til det. – Alt for mange forældre er rådvilde og aner ikke, hvordan de skal få taget snakken med deres børn om onlinelivet. Det skal vi have ændret på. Det digitale liv er lige så vigtigt og virkeligt som livet offline for børn, og vi svigter børnene ved at lade dem stå alene i en digital hverdag uden hjælp. Det handler om børnenes trivsel, siger Johanne Schmidt-Nielsen og tilføjer: – I en tid hvor digitale sexkrænkelser desværre er blevet hverdag for unge, og digital mobning er dobbelt så udbredt som mobning i skolegården, er vi forældre nødt til at komme på banen. I undersøgelsen svarer hver tredje forælder, at det kan være svært at tale med børnene om livet online, og næsten to ud af tre vil gerne være bedre til at vejlede børnene på nettet. Forældrene efterlyser også selv mere viden. – Det er meget opløftende, at så mange forældre selv ser behovet for forbedring her. I Red Barnet står vi klar til at hjælpe. Først og fremmest handler det jo om, at vi forældre åbent og nysgerrigt interesserer os for vores børns liv på nettet. Ligesom vi dagligt spørger ”hvad har du lavet i dag?”, skal vi vænne os til også at spørge ”hvad har du liket i dag?”. På den måde kan det digitale blive en naturlig del af samtalen med vores børn, siger Johanne Schmidt-Nielsen.
|