FRA WIEN TIL PARISForsideTorsdag 12. september 2019 kl. 19:00 Der er tolv timers rejse i nattoget mellem Wien og Paris, men i musikken er der kun et enkelt øjeblik, når Randers Kammerorkester onsdag den 25. september 2019 kl. 19.30 spiller musik af fire komponister fra to europæiske hovedstæder i Værkets Koncertsal. Musikken er af Franz Schubert, Ludvig van Beethoven, Arthur Honegger og Jean Francaix, der har komponeret værker for tre, fire, fem og otte instrumenter. Ungdommelig optimisme Som unge komponister vandrede Schubert og Beethoven rundt i de snævre gader i Wien og besøgte de mange cafeer, hvor de drak kaffe, læste avisen og blev inspireret af stemningen blandt de mennesker, de mødte. Både Schuberts Strygetrio D. 471 og Beethovens Sekstet op. 71 i en udgave for blæserkvintet rummer en ungdommelig forventning til livet og har rod i den wienerklassik, der blev skabt af Mozart og Haydn. Musik uden katastrofer Schubert var kun nitten, da han komponerede sin Strygetrio, som blev et af hans mange ufuldendte værker, og som blot indeholder en enkelt sats. Her skaber Schubert sin egen lille og fine verden af toner, der strømmer ubesværet og naturligt, og hvor livets katastrofer endnu ligger langt ude i horisonten. Sprudlende fransk Den franske Jean Francaix komponerede sin Oktet med Schubert som inspiration på opfordring af violinisten og dirigenten Willi Boskovsky, der i mange år stod i spidsen for de populære nytårskoncerter fra Wien. Oktetten er fuld af livsglæde og overskud, forførende romantiske klange, elegance og charme og ikke mindst en lille underfundig tone af fransk ironi. Den modne samtale Som kontrast til den umiddelbare optimisme og det ungdommelige livsmod handler det om den modne samtale mellem instrumenterne i Honeggers Tre kontrapunkter for fløjte, obo, violin og cello. De tre satser klinger sådan som Bach ville have komponeret dem, hvis han havde levet i 1920'ernes Paris med baret på hovedet, baguette under armen og et glas rødvin i hånden.
|