Annonce
Del på Facebook   Print siden

Vi er langt fra målet om skolegang til alle verdens børn

Debat
Søndag 11. august 2019 kl. 14:00

Vi er langt fra målet om skolegang til alle verdens børn

Af Helle Gudmandsen, chef for international uddannelse i Red Barnet.

Mens danske børn holder sommerferie og sikkert glæder sig over at holde en pause fra skolen, er der på verdensplan 64 millioner børn, som slet ikke kom i 1. klasse i dette skoleår, og som heller ikke kommer i skole efter sommerferien.

Det nedslående tal er fra UNESCO, som har udgivet en rapport i anledning af, at FN i de kommende to uger evaluerer verdensmålene med fokus på blandt andet verdensmål 4 – kvalitetsuddannelse til alle.

Desværre står det skidt til med verdensmål 4, hvor verdens ledere har lovet, at alle børn skal gå i skole og modtage kvalitetsundervisning inden 2030. UNESCOs beregninger viser, at 220 millioner børn og unge stadig ikke vil gå i skole i 2030. Det tal er alt for højt, og det er stigende.

Uddannelse er en menneskeret, og manglende uddannelse er årsag til fattigdom og migration. Danmark har i mange år haft en politik, hvor udviklingsministeren taler varmt om uddannelse i de fattigste lande, men når det kommer til at prioritere finansiering til uddannelse, er det ikke mange procent af bistanden, der er afsat til at få de mest udsatte børn på skolebænken.

Ifølge UNESCO er det nødvendigt at støtte uddannelsen til verdens mest udsatte børn – flygtningebørn, internt fordrevne og børn i katastrofer. EU besluttede i 2016, at 10 procent af den humanitære bistand skulle gå til uddannelse, fordi uddannelse er med til at beskytte børn i katastrofer.

Skoler kan være et sikkert sted for børn, som har mistet alt. Børnene får ikke bare en uddannelse, men skolegang er også med til at skabe den normalitet og hverdag, som mange flygtningebørn og internt fordrevne ikke har. Det er derfor, vi i Red Barnet prioriterer børns uddannelse på tværs af alt det arbejde, vi laver. Hvis der ikke bliver afsat flere penge til at sikre uddannelse til de mest udsatte børn, vil antallet af børn uden skolegang vokse – i takt med at antallet af kriser og naturkatastrofer stiger.

Danmark har lige fået en ny statsminister, som kalder sig børnenes. Samtidig har hun udnævnt en udviklingsminister, som selv har været gymnasielærer og ved, hvad uddannelse betyder for børn og unge.

Derfor håber jeg, at Rasmus Prehn vil se på udviklingsbistanden til uddannelse og overveje, om vi ikke kan gøre det lidt bedre. Vi skal ikke kun tale om, hvor vigtig uddannelse er. Der er brug for handling bag ordene.

© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Debat

Debat: Reformen på professionsuddannelserne lader vente på sig
Debat: Reformen på professionsuddannelserne lader vente på sig
Debat
Læserbrev: Hvorfor har vi en kulturpolitik i Danmark, hvor københavnske museer åbenbart er bedre end de østjyske?
Læserbrev: Hvorfor har vi en kulturpolitik i Danmark, hvor københavnske museer åbenbart er bedre end de østjyske?
Debat
Læserbrev: Våben som stueren investering
Læserbrev: Våben som stueren investering
Debat
Læserbrev: Lån er ikke opsparing!
Læserbrev: Lån er ikke opsparing!
Debat
Debat: Krig og kontanter
Debat: Krig og kontanter
Debat
Debat: Øl, CO2 og temperatur
Debat: Øl, CO2 og temperatur
Debat
Debat: Er almenvellet afhængig af fem P-pladser?
Debat: Er almenvellet afhængig af fem P-pladser?
Debat
Debat: Skat på livet suger livet ud af landet 
Debat: Skat på livet suger livet ud af landet 
Debat
Debat: SF vil forbyde bundtrawl helt
Debat: SF vil forbyde bundtrawl helt
Debat
Læserbrev: Trafik i Dronningborg
Læserbrev: Trafik i Dronningborg
Debat
Tilbudsaviser og magasiner m.m:
Regionale nyheder