Del på Facebook Print siden
Fredag 20. marts 2020 kl. 07:44
BørneTelefonen har den seneste uge fået flere henvendelser fra børn, der fortæller, at de føler sig udenfor og ignoreret i de gruppesamtaler, vennerne har på nettet. Særligt gælder det børn, der også inden skolelukningen følte sig alene.
Mens det meste af Danmark er lukket ned, betjener et nødberedskab af (fjern)frivillige rådgivere fortsat BørneTelefonen. På trods af skolelukning, aflysning af fritidsaktiviteter og legeaftaler er der stadig børn, der kontakter BørneTelefonen, fordi de bliver ekskluderet fra klassekammeraternes fællesskab – et fællesskab, der blot er rykket online.
Mobning og ekskludering stopper ikke, fordi skolen lukker. Det kan tilmed blive forstærket, fordi det er endnu lettere at være grov, når man ikke skal se hinanden i øjnene. Forældre og lærere bør derfor være opmærksomme på, om der er børn, der føler sig udenfor eller er med til at holde andre udenfor. Det fortæller børnefaglig konsulent i Børns Vilkår Sanne Lind, der har listet 5 gode råd til, hvordan man som forældre eller lærer guider børns digitale samvær:
-Snak med dit barn om vigtigheden af fællesskab, og få dit barn til at tænke over, om der sidder en klassekammerat et sted, som måske ikke har nogen at tale med i den her tid. Opmuntr så dit barn til at invitere vedkommende ind i de digitale rum, hvor legen og samværet er flyttet hen.
-Forældre bør ikke være for strikse med at håndhæve de restriktioner på skærmtid, der måske gælder i husstanden under normale omstændigheder. Man bør også overveje, om barnet kan få lov at tilmelde sig digitale platforme, I ellers har besluttet, de ikke skal have adgang til. Vi må anerkende, at børns sociale interaktion lige nu er rykket digitalt, og trækker man stikket på sine børns vegne, kan det være med til at udelukke dem fra et fællesskab og plante en følelse af ensomhed.
-Lærere har et medansvar for at være opmærksomme på de børn, der ofte sidder alene i skolegården og befinder sig i udsatte positioner. Har de mon nogen at tale med nu? Tag som lærer kontakt til de børn og sikr dig, at de ikke er alene, og lad dem vide, du er til rådighed, selvom skolen er lukket.
-Som lærer kan du også være opmærksom på at få skabt nogle digitale arenaer for skolearbejdet, hvor klassekammeraterne opfordres til at være inkluderende.
-Hvis du er forældre til et barn, der føler sig uden for fællesskabet, kan du enten kontakte klassens lærer eller nogle af de andre forældre, så de kan bidrage til at tage vare om fællesskabet i denne tid.
Hvis det håndteres korrekt, kan børnenes fysiske adskillelse faktisk bidrage til, at børnenes sammenhold bliver styrket, når coronakrisen er ovre - fordi de har udvist omsorg og passet på hinanden på tværs af kliker og grupperinger i en svær tid, afrunder Sanne Lind.
Danmarkidag
Vigtigt at guide børn i digitalt samvær
DanmarkidagFredag 20. marts 2020 kl. 07:44
BørneTelefonen har den seneste uge fået flere henvendelser fra børn, der fortæller, at de føler sig udenfor og ignoreret i de gruppesamtaler, vennerne har på nettet. Særligt gælder det børn, der også inden skolelukningen følte sig alene.
Mens det meste af Danmark er lukket ned, betjener et nødberedskab af (fjern)frivillige rådgivere fortsat BørneTelefonen. På trods af skolelukning, aflysning af fritidsaktiviteter og legeaftaler er der stadig børn, der kontakter BørneTelefonen, fordi de bliver ekskluderet fra klassekammeraternes fællesskab – et fællesskab, der blot er rykket online.
Mobning og ekskludering stopper ikke, fordi skolen lukker. Det kan tilmed blive forstærket, fordi det er endnu lettere at være grov, når man ikke skal se hinanden i øjnene. Forældre og lærere bør derfor være opmærksomme på, om der er børn, der føler sig udenfor eller er med til at holde andre udenfor. Det fortæller børnefaglig konsulent i Børns Vilkår Sanne Lind, der har listet 5 gode råd til, hvordan man som forældre eller lærer guider børns digitale samvær:
-Snak med dit barn om vigtigheden af fællesskab, og få dit barn til at tænke over, om der sidder en klassekammerat et sted, som måske ikke har nogen at tale med i den her tid. Opmuntr så dit barn til at invitere vedkommende ind i de digitale rum, hvor legen og samværet er flyttet hen.
-Forældre bør ikke være for strikse med at håndhæve de restriktioner på skærmtid, der måske gælder i husstanden under normale omstændigheder. Man bør også overveje, om barnet kan få lov at tilmelde sig digitale platforme, I ellers har besluttet, de ikke skal have adgang til. Vi må anerkende, at børns sociale interaktion lige nu er rykket digitalt, og trækker man stikket på sine børns vegne, kan det være med til at udelukke dem fra et fællesskab og plante en følelse af ensomhed.
-Lærere har et medansvar for at være opmærksomme på de børn, der ofte sidder alene i skolegården og befinder sig i udsatte positioner. Har de mon nogen at tale med nu? Tag som lærer kontakt til de børn og sikr dig, at de ikke er alene, og lad dem vide, du er til rådighed, selvom skolen er lukket.
-Som lærer kan du også være opmærksom på at få skabt nogle digitale arenaer for skolearbejdet, hvor klassekammeraterne opfordres til at være inkluderende.
-Hvis du er forældre til et barn, der føler sig uden for fællesskabet, kan du enten kontakte klassens lærer eller nogle af de andre forældre, så de kan bidrage til at tage vare om fællesskabet i denne tid.
Hvis det håndteres korrekt, kan børnenes fysiske adskillelse faktisk bidrage til, at børnenes sammenhold bliver styrket, når coronakrisen er ovre - fordi de har udvist omsorg og passet på hinanden på tværs af kliker og grupperinger i en svær tid, afrunder Sanne Lind.
© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |
Danmarkidag